INFO COKLAT

COKLAT???

Coklat adalah nama sebuah makanan yang diolah dari biji koko.
Coklat umumnya diberikan sebagai hadiah atau pemberian pada hari-hari istimewa. Dengan bentuk, corak, dan rasa yang unik, coklat sering digunakan sebagai ungkapan terima kasih, simpati, atau prihatin hingga ke pernyataan cinta. Dari dahulu, coklat bukan bermula sebagai makanan (kecil), tetapi minuman dengan rasa yang istimewa. 
Coklat boleh diklasifikasikan sebagai coklat tulin atau kompaun. Coklat tulin hendaklah mengandungi tidak kurang daripada 5% lemak sayuran. Manakala, coklat yang digunakan sebagai salutan untuk membuat biskut, konfeksyeneri atau produk coklat yang lain hendaklah mengandungi tidak kurang daripada 12% likur koko. Produk-produk koko atau coklat yang tidak memenuhi kriteria tersebut dikenali sebagai coklat kompaun.
       

Apakah Jenis-Jenis Coklat Yang Terdapat di Pasaran?

Terdapat banyak jenis produk yang boleh didefinisikan sebagai coklat dan coklat konfeksyeneri selain daripada bar coklat. Walau bagaimanapun, bila bercakap mengenai coklat, ia merujuk kepada tiga jenis coklat iaitu coklat susu, coklat putih dan coklat kosong.

The below information was taken from Chef Amer article about chocolate and I do find it very informative to all. Enjoy..

1)  Coklat Couverture
Coklat yang dihasilkan daripada penggunaan bahan utama iaitu massa koko dan lemak koko. Ianya dikenali sebagai coklat yang bermutu tinggi. Pengendaliannya agak rumit. Rasa coklat ini lebih halus. Maklumlah, coklat Gred A.
2) Coklat Compound
Coklat yang lebih murah, bahan utama yang digunakan serbuk koko manakala lemak koko mengantikan lemak koko asli. Coklat yang dihasilkan daripada penggunaan serbuk koko dan lemak koko gantian ini dikenali sebagai coklat compound.
Saya menggunakan coklat jenis compund ni. Kalau ada permintaan utk coklat conventure baru saya buat, tapi harga nya sudah berlainan. Coklat compund kurang sensitif terhadap suhu berbanding dgn coklat conventure. Sebab tu harga conventure lebih mahal sikit.

3) Coklat Berperisa 
Terdapat coklat berperisa dan berwarna. Ianya adalah coklat putih yang diperisakan dan diwarnakan seperti perisa strawberry, oren dan sebagainya.
4) Coklat tanpa gula
Untuk menghasilkan rangkaian coklat tanpa gula, bahan utama iaitu gula biasa digantikkan dengan gula tiruan seperti maltitol dan isomalt.

Mengapa Makan Coklat?

Memang tidak dapat dinafikan lagi bahawa coklat merupakan makanan, minuman dan snek yang popular di kalangan kanak-kanak dan orang dewasa. Walau bagaimanapun, coklat dianggap sebagai makanan junk dan tidak berkalori, enak tetapi tidak berkhasiat. Tetapi pada hakikatnya adalah sebaliknya. Yang nyatanya, coklat adalah makanan yang penuh khasiat dan berupaya menyumbang kepada keperluan pemakanan secara positif. Sebagai contoh, kandungan zat di dalam coklat susu berbanding coklat putih.


NILAI PEMAKANAN COKLAT PUTIH DAN COKLAT SUSU
Kandungan Zat 8oz. Gelas (atau ½)
 
ZAT COKLAT PUTIH COKLAT SUSU
Kalori 168 205
Protein gms. 8.5 7.0
Kalsium gm. 0.20 0.26
Fosforus 0.22 0.22
Vitamin A I.U. 375 338
Tiamin mg. 0.08 0.07
Riboflavin mg. 0.41 0.37
Niasin mg. 0.21 0.25

Sumber : Persatuan Pengilang Coklat

Bilakah Kita Membeli Coklat?
Coklat sesuai untuk dibeli setiap masa, lebih-lebih lagi pada hari-hari istimewa seperti Hari Krismas, Hari Kekasih dan sebagainya. Memandangkan coklat merupakan makanan yang kaya dengan sumber tenaga dan senang dibawa ke mana saja, ianya sering dijadikan makanan dalam pelbagai aktiviti lasak seperti mendaki gunung dan lain-lain. Ia merupakan makanan 'wajib' di kalangan pengembara.

Peratus Tenaga Dari Protin, Lemak Dan Karbohidrat Dalam Coklat Susu Dan Tanpa Susu
 
Jenis
% Sumbangan Tenaga
Protein Lemak Karbohidrat
Coklat Kosong 4% 57% 39%
Coklat Susu 7% 52% 41%
Coklat Putih 5% 51% 43%


TIDAK MENGGEMUKKAN ..

Rasa coklat masih sukar diertikan. Dalam buku Emperors of Chocolate, Joel Glenn Brenner menggambarkan rahsia terkini tentang rasanya. Rasa coklat dibentuk dari campuran 1,200 jenis zat, tanpa satu rasa yang dominan. Disebabkan itu, sehingga sekarang masih tiada coklat tiruan. Antara zat-zat penghasil rasa coklat terdapat lemak. Takat lebur lemak koko ini hanya sedikit bawah suhu normal tubuh manusia. Jika sepotong coklat dimakan, lemak itu cair di dalam mulut. Cairnya lemak koko menimbulkan rasa lembut di mulut. Lemak koko tidak langsung diserap tubuh kerana bukan dari jenis yang menggemukkan tubuh.
Walaupun tak dapat digantikan, pemalsuan sering dilakukan. Koko adalah bahan yang mahal, apatah lagi dibandingkan dengan gula atau minyak nabati. Maka, tidak hairan kalau dapur konvension terpaksa memilih kedua-dua bahan ini untuk menggantikan koko. Disebabkan itu, tidak banyak coklat di pasar “coklat”.
Lemak koko sering digantikan dengan minyak yang lebih murah, seperti lesitin atau minyak kelapa sawit. Selain soal harga, dengan kedua-dua bahan ini, pelapisan coklat menjadi lebih mudah. Perbandingan koko pejal, komponen tidak berlemak pada biji yang digiling juga cenderung rendah. Dalam bar coklat, misalnya, sekitar 20% gula-gula itu diisi coklat.
Coklat premium, di sisi lain, biasanya mengandung sekitar 50 - 70% coklat padat. Disebabkan coklat mengandung lebih gula dan mungkin juga sedikit minyak nabati, coklat pekat ini mengandung lebih sedikit kalori dari produk coklat pada umumnya. Maka, apabila para pennggemar coklat sering “protes” gara-gara coklat disalahkan untuk masalah yang sebenarnya disebabkan oleh penggunaan gula berlebihan.



Coklat untuk gairah seks dan simbol cinta.

Alasan mengapa banyak orang memberikan coklat untuk orang tersayang adalah karena coklat sering dianggap sebagai makanan cinta. Hal ini disebabkan karena coklat memiliki tekstur yang lembut dan akan lumer secara perlahan saat dikulum dalam mulut. Ini memberikan kesan sensual bagi orang yang memakannya. Selain itu, coklat dapat memberikan efek nyaman, rileks dan dapat meningkatkan gairah seksual.
Rasa nyaman yang ditimbulkan setelah menikmati coklat bukan hanya perasaan saja, karena coklat mengandung ratusan zat yang memungkinkan terjadinya reaksi kimia di otak. Zat-zat inilah yang merangsang aktifnya serotonin di otak yang selanjutnya akan memicu perasaan nyaman seseorang. Selain itu, zat terbanyak yang terkandung dalam coklat adalah theobromine yang dapat menstimulasi jaringan saraf dan jantung yang membuat kita terjaga dan bersemangat. Efek ini juga bisa diperoleh dari kafein pada kopi atau teh. Manfaat lainnya dari theobromine adalah dapat meredakan batuk.

Manfaat Coklat bagi Kesehatan kita.
Coklat dengan kandungan lebih dari 70 persen juga memiliki manfaat untuk kesehatan, karena coklat kaya akan kandungan antioksidan yaitu fenol dan flavonoid. Dengan adanya antioksidan, akan mampu untuk menangkap radikal bebas dalam tubuh. Dengan adanya antioksidan, membuat coklat menjadi salah satu minuman kesehatan. Fenol, sebagai antioksidan mampu mengurangi kolesterol pada darah sehingga dapat mengurangi risiko terkena serangan jantung juga berguna untuk mencegah timbulnya kanker dalam tubuh, mencegah terjadinya stroke dan darah tinggi. Coklat juga mengandung beberapa vitamin yang berguna bagi tubuh seperti vitamin A, vitamin B1, vitamin C, vitamin D, dan vitamin E. Selain itu, coklat juga mengandung zat maupun nutrisi yang penting untuk tubuh seperti zat besi, kalium dan kalsium.

Coklat untuk kecantikan wajah.
Manfaat lain dari coklat adalah untuk kecantikan, karena antioksidan dan katekin yang ada di dalamnya dapat mencegah penuaan dini, maka tidak heran bila saat ini berkembang lulur coklat yang sangat baik untuk kecantikan kulit.

Jenis coklat paling sehat.
Banyak jenis coklat yang tersedia di pasaran. Ada yang harganya mahal, ada pula yang harganya murah. Apa saja perbedaannya?
Berikut ini perbandingan jenis coklat dan manfaat masing-masing.
- Dark Chocolate
Dark Chocolate memiliki kandungan biji coklat yang paling tinggi yaitu paling sedikit 70 persen mengandung kakao. Dark chocolate memiliki kandungan kakao atau biji cokelat terbanyak, tanpa banyak gula dan tanpa lemak jenuh atau minyak sayur terhidrogenasi.
- White Chocolate
Sedangkan white chocolate hanya memiliki 33% kandungan coklat atau kakao, sisanya adalah gula, susu dan vanila. Kandungan gula inilah yang dapat memberikan efek negatif, seperti kerusakan gigi dan penyakit diabetes.
- Milk Chocolate atau Coklat Susu
Milk chocolate atau coklat susu merupakan campuran kakao dengan susu dan ditambah gula. Coklat jenis ini juga sangat digemari karena rasanya yang nikmat.

Waspada makan coklat.
Kesalahan yang sering dilakukan pada saat memilih coklat adalah memilih coklat “bermerk” yang murah atau sangat murah. Coklat demikian memiliki kandungan kakao (biji coklat) sedikit yaitu rata-rata kurang dari 20%, bahkan ada yang kurang dari 7%. Coklat jenis ini juga memiliki kandungan gula yang tinggi, kandungan lemak jenuh tinggi dan keburukan lainnya seperti minyak sayur terhidrogenasi  sehingga mengakibatkan kerusakan gigi dan gangguan kesehatan seperti penyakit diabetes.


FAKTA TENTANG COKLAT
1) Tidak menyebabkan JERAWAT
Coklat tidak mnyebabkan jerawat. Hakikatnya punca utamaj erawat adalah disebabkan oleh perubahan hormon ketika baligh, pengambilan makanan yg tak teratur dan kurang zat zink.  So, terbukti coklat tak menyebabkan jerawat !!
2) Tidak MENGGEMUKKAN
Sape ckp mkn coklat boleh gemuk?? Salah tu… Menurut kajian yg dijalankan di seluruh dunia membuktikan tiada makanan tertentu yg boleh menggemukkan. Lazimnya, yang menentukan berat badan seseorang ialah jumlah makanan yg dimakan
3) Penghidap DIABETES boleh makan COKLAT
Kajian yg dijalankan oleh Persatuan Diabetes Britain, Amerika & Malaysia menunjukkan bahawa pengambilan makanan bergula dalam jumlah terhad boleh diambil sebagai diet tinggi serat dan rendah lemak.
4) Memberi ketenangan..
Haa, ni salah satu fakta yg menarik tentang coklat. Kenikmatan aroma, rasa dan kelazatan coklat adalah disebabkan oleh pengeluaran pelali semulajadi yg mampu meningkatkan  mood dan memberi rasa tenang serta bahagia... 


KEBAIKAN COKLAT PADA TUBUH …. 
  • Sekeping coklat memenuhi 15 peratus kalsium & magnesium yg diperlukan oleh tubuh. 
  • Coklat mengandungi theobromine & kafein yg memberikan tenaga pd tubuh.(15 gram coklat bleh simpan tenaga brsamaan dengan berjalan kaki sejauh 3 km…)
  • Coklat dpt mengubati batuk. (so kalau batuk tu boleh r try makan coklat )
  •  Coklat tinggi antioksi iaitu melebihi 3 kali ganda dari teh hijau 
  •  Coklat mengandungi vitamin A, vitamin B1, vitamin C, vitamin D dan vitamin E serta zat nutrisi seperti zat besi, kalium dan juga kalsium. Coklat juga mampu mengurangkan kesakitan yang dialami semasa datang bulan (haid)


Khasiat coklat
  • Makanan lengkap dan seimbang
  • Bertindak sebagai anti kerosakan gigi
  • Bukan penyebab kegemukan 
  • Baik untuk jantung
  • Mengawal tekanan darah
  • Mengawal kencing  manis
  • Menghalang jerawat dan parut
  • Mengawal kerosakan sel dan tisu badan
So, whats next?  Eat more chocolates!!!